søndag den 14. juni 2020

SPINATRANKE

En uundværlig grøntsag

Jeg læste første gang om spinatranke (Kaukasisk spinat, Hablitzia tamnoides) i en artikel i Politiken for flere år siden, hvor bloggeren på Skruptudsens have fortalte om denne dejlige og højydende grøntsag. Jeg var heldig, at Bjarnes Frø havde spinatrankefrø, andre frøforhandlere har siden fået dem.


Spinatrankespirer

Jeg såede dem om efteråret og lod dem stå i kulden (kuldekimmere), og næste år kom de meget små planter - og frøene er osse meget små ca. som valmuefrø. Da planterne var tilstrækkeligt store, blev de pottet om til én plante pr. potte.

4 spinatranker

Vi har nu haft spinatranker i adskillige år og den er en god og højtydende plante, som vi bruger i salat og hvor man ellers bruger spinat.


Spiantranke forår

Jeg har foræret mange planter væk og igen i år, var der bud efter planter fra venner. Jeg lagde derfor frø, som jeg havde høstet sidste efterår i køleskabet i ca. 14 dage og såede dem der på.
Og nu er de små planter på vej op. De første par år skal man kun høste meget sparsomt, men derpå kan man starte høsten allerede i februar. Og her i juni er er stadig masser af grønne blade, selv om planterne er ved at sætte blomster.

Spinatrankespirer
Spinatrankeblomter  


Spinatranke, Kaukasisk spinat, Hablitzia tamnoides, Albinusfrø

Ingen kommentarer:

Send en kommentar