mandag den 13. januar 2020

ERFARINGER MED YACON



Som du kan læse i mit indlæg YACON (19. august 2018), så læste jeg et indlæg i
Havenyt.dk om Yacon. Frøsamler Søren Holt havde tidligere fortalt om Spinatranke, som jeg har anskaffet mig, og som jeg er rigtig glad for, så derfor var jeg hurtigt opsat på at prøve med Yacon. En amerikaner havde svært ved at styre sin begejstring i en video How to Harvest& Propagate Yacon from a 5 Gallon Nursery Pot, så det måtte jeg selvfølgelig prøve.

Spinatranke (Kaukasisk spinat)
Hablitzia tamnoides



Jeg undersøgte hvilke muligheder, der var for at skaffe planten i Danmark, der var kun ét sted, men de havde ikke sorten "Morado". Jeg fandt den så hos den tyske planteskole Rühlemann's Kräuter& Duftpflanzen – og med forsendelse var det billigere at købe 4 planter der end at købe dem i Danmark. For 4 planter incl. forsendelse måtte jeg af med 47,80 EUR. – ca. 90 kr. pr. plante incl. forsendelse.



Planterne kom fantastisk omhyggeligt emballeret - jeg har aldrig fået noget tilsendt så grundigt pakket ind.


De to planter var til min ven, havenørden, Ditte med de Sorte Negle.


Jeg købte 10 20-liters plastpotter og fik delt mine 2 planter til 5 planter og plantede dem. Sommeren i 2018 var en meget varm sommer, og planterne blev pænt store, ca. 180 cm høje, med smukke gule blomster, som bier og sommerfugle var vilde med. Planterne blev bl.a. gødet med stærkt fortyndet hønselort fra genboens høns.






Sidst på efteråret, hvor frosten satte ind, kom potterne ind først i drivhuset og senere, da det blev endnu koldere ind i et isoleret og frostfrit skur. Vi høstede nogle ret store yaconrødder, som vi brugte rå i salat. De var ikke så søde, som den begejstrede amerikaner havde fortalt, men de var dejligt sprøde og saftige. Jeg var mere begejstret end Hanne (min kone), hun, der er en rigtig dygtig ”kogekone”, syntes ikke, det var noget særligt.



Vi havde så 4 20-liters potter med rødder stående, og da vi havde læst mange anprisninger af Yaconsirup, så pressede Hanne saften ud af de resterende rødder og kogte den ind til sirup. Den blev rigtig god, og Hanne mente så, at vi skulle have flere Yaconer i 2019.


Yacon formeres via skud, der vokser ud fra det nederste stykke stængel – kronen. Den formeres således ikke fra Yaconrødderne, der i øvrigt ligner Dahliaknolde til forveksling (de kan i øvrigt også spises).


Da foråret kom i 2019 begyndte de overvintrende stængelkroner at sende skud ud. Mange skud. Og vi forærede mange skud væk.




I 2019 havde vi 12 potter med Yacon, og da vejret i 2019 ikke var særlig varmt og ret regnfuldt, var væksten ikke så god som 2018.


Da frosten satte ind kom potterne ind i drivhuset, og her i begyndelsen af januar høstede vi så rødderne, hvor der allerede er godt gang i skuddene på stængelkronerne. Se YACON (5. januar 2020)


Billedet viser sirup fra 2019 til venstre, og fra 2020 til højre.

Vi har lavet sirup igen, men det blev kun ganske lidt, fordi rødderne ikke var så store i år. Vores overvejelser går nu på, om vi skal have Yacon i 2020 – eller om vi siger, at det var så det eksperiment. Hannes begejstring er ikke så stor som min. Måske vil jeg have nogle planter igen i år, dels fordi det er nogle smukke planter, og bierne er glade for dem – og dels for alle gode gange tre.



Siruppen fra 2019 og 2020 har vi ikke brugt endnu, men det siges, at den er meget sund. 

Tidligere indlæg om Yacon:
YACON (19. august 2018) 
LILLE ILDFUGL (21. august 2018)
YACON (5. januar 2020)

Læs mere om YACON på Havenyt.dk

Der plantes og plantes – idag også yacon (Karna Maj 25. maj 2017)

Instagram: @psyxc


Ingen kommentarer:

Send en kommentar